Zoekmachinemarketing, een succesfactor voor je website

Op 1 oktober 2015 heb ik via Eduvision een webinar gevolgt over zoekmachinemarketing. Deze webinar werd gegeven door drs. Arjan Burger. In dit webinar werd de invloed van zoekmachinemarketing bekeken op verschillende factoren op je website. Zo werden er tips gegeven over welke keywords je moet gebruiken, hoe je een goed zoekwoordenonderzoek moet doen en waar bijvoorbeeld Google naar kijkt om een goede raking te bemachtigen. 

Wat zijn zoekmachines?
Zoekmachines zijn webapplicaties die antwoord geven op de zoekvraag van de consument. Dit doen zij door middel van het tonen van advertenties. Betaalde advertenties komen tevoorschijn door middel van Google Adwords en onbetaalde advertenties komen voort uit zoekmachine optimalisatie. Voorbeelden van zoekmachines zijn Google, Yahoo en Bing.

Het webinar
Met name de geheimen van zoekmachine marketing komen aanbod. Een zoekmachine moet er voor zorgen dat er relevante bezoekers naar uw site worden geleid. Als deze bezoekers uiteindelijk op uw website terecht zijn gekomen is het aan uw website de taak om de bezoeker te binden. Hierbij kan zoekmachine marketing niks meer voor u betekenen en hangt het geheel af van uw eigen content op uw website. Het uiteindelijk doel van zoekmachinemarketing moet lijden tot conversie. Dit kan zijn in de vorm van een aankoop, een brochure aanvraag ect.

Landingspage
Als de bezoeker uiteindelijk terecht komt op een website is het van belang dat de pagina waar de bezoeker naar op zoek was wordt getoond. Ook wel landingspage genoemd. Deze pagina moet relevante informatie bevatten die aansluit op de vraag van de bezoeker. Als een bezoeker op zoek is naar een vakantie naar Turkije moet deze persoon niet op een pagina van Griekenland uitkomen. Ook moet er een call-to-action button aanwezig zijn op een goede landingspage.

Keywords
Het is belangrijk dat er van de juiste keywords gebruik wordt gemaakt. Dit kan door middel van het doorlopen van verschillende stappen (Huub Kamp).
1. wat zijn logische keywords? Hoe denkt de klant? (brainstormen)
2. welke keywords gebruikt de concurrent?
3. welke synoniemen en missspellingen zijn er voor deze keywords?
4. welke keywords zijn populair? (google adwords)
5. implementatie keywords op eigen website
6. analyse keyword implementatie (google analytics)
7. herhalen van bovengenoemde fases
Het doel van zoekmachine marketing is het doel van de pagina door een zoekmachine te laten achterhalen. Door middel van goede zoekwoorden is de kans groter dat een website hoog naar boven komt in de zoekmachine.

Content
Ook content op je pagina draagt bij aan zoekmachinemarketing. Zo wordt het gebruik van koppen door Google erg gewaardeerd. Een andere term voor koppen zijn headings, deze worden weergegeven als H1, H2 ect. Daarnaast wordt ook de titletag, oftewel de titel van een pagina wordt meegenomen in de zoekresultaten. En tenslotte is het van belang om afbeeldingen op een pagina een goede naam te geven, waarin de naam van de organisatie en de uitleg van de afbeelding in terug te vinden is.

Penguin update
Toen Google de Penguin update op de markt bracht, zorgde dit voor veel verwarring in zoekmachinemarketing land (Farid Rostami, 2015). Pagina’s die altijd op nummer 1 stonden waren nergens meer te bekennen. Deze pagina’s waren dan ook altijd van grote bedrijven die de mogelijkheid hadden om een hoge positie te kunnen kopen. Omdat dit niet eerlijk is tegenover kleinere bedrijven die deze mogelijkheid niet hebben, heeft Google Penguin op de markt gebracht. In de eerste versie van Penguin werd er door Google maar eens in de zoveel tijd gecontroleerd waardoor het voor sommige website maanden duurde voordat zij weer goed zichtbaar waren in Google. Nu met de nieuwe update die in het voorjaar van 2016 de wereld in wordt gerold is dit verleden tijd en worden website real-time gecontroleerd. Dit betekend dat fouten ook meteen kunnen worden afgestraft en dat goede dingen meteen worden beloond.

Bronnen:

  1. Arjan Burger, Eduvision webinar, 1-10-2015: http://www.eduvision.nl/film/zoekmachine-webinar
  2. Huub Kamp, Training zoekmachine optimalisatie (geraadpleegd op 12-1-16)
  3. Farid Rostami, Marketingfacts, 11-12-15: http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-nieuwe-penguin-update-van-google-wat-kunnen-we-verwachten (geraadpleegd op 12-1-16)
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s