Content zegt meer dan 1000 woorden

17 september 2015 was het zover, het eerste gastcollege van de minor Online Markting. Het gastcollege werd gegeven door Ben Brands, werkzaam bij Payper HRM & Payroll. De rol die de heer Brands daar vervult is marketingmanager. In deze rol is hij verantwoordelijk voor de strategie en marketing binnen Payper. 

Volgens Ben zegt content meer dan duizend woorden en is het dus van belang dat marketing niet alleen bestaat uit woorden. Marketing bestaat uit het verleiden van de consument om tot actie aan te zetten. Maar hoe wordt de consument verleid? De online content zorgt er steeds vaker voor dat er over wordt gegaan tot een online aankoop. Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de ondervraagde de online content relevant vind voor hun aankoopbeslissing.

Ben kwam tijdens het gastcollege met de Wet Van Snuf. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord. De Wet Van Snuf houdt in dat het een kwestie is van geven en krijgen. Als je de consument bijvoorbeeld iets geeft krijg je daar later altijd iets voor terug. Als jou website vol staat met goede content dat geef jij je bezoekers goede content. In ruil daarvoor krijg je ooit een aankoop. In de Wet Van Snuf zijn 26 manier van geven en 26 manier van gunnen opgenomen.

Een ander begrip wat Ben gebruikt is de Golden Circle. Deze cirkel bestaat uit waarom, hoe en wat. Al deze begrippen samen vormen een succesvolle en innovatieve organisatie. Apple is een goed voorbeeld als het gaat om de gouden cirkel. De missie, visie en kernwaarden vormen de waarom en is de basis. Bedrijven die een waarom hebben zijn bedrijven van de toekomst volgens Ben Brans.

Verder heeft Ben het gehad over de veranderingen binnen de marketing in de afgelopen jaren. Vroeger werd er gebruik gemaakt van traditionele marketing, deze vorm van marketing werkt op korte termijn en brengt hoge kosten met zich mee. Content marketing daar in tegen is duurzaam en werkt voor een lange termijn. Daarnaast voegt content marketing waarde toe voor de consument en kunnen de leads die hierdoor worden gegenereerd worden gemeten in Google Analytics. En als laatste draagt content marketing bij aan de merkloyaliteit. Content marketing bestaat uit tekst, afbeeldingen, video’s, audio en dergelijken.

Bronnen:

  1. Gastcollege Ben Brans, 17-9-15
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s