Google analytics

Op 5 november 2015 heb ik een webinar gevolgd over Google Analytics. Dit webinar werd gegeven door Nienke Hepkema. In het webinar werden de volgende onderwerpen besproken: het aanmaken van een account, begrippen & meten van conversie. Het webinar begint bij het begin en is dus goed te volgen voor beginners. 

Google analytics en jou website
Google analytics is een programma om het zoekgedrag op je website te meten. Je kunt eigenlijk alles meten op je website. Hoe meer er wordt gemeten hoe meer je te weten komt over jou bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld meten wat de conversie is op jou website, het return of investment berekenen, bezoekersaantallen bekijken. Google analytics geeft betrouwbare informatie over het functioneren en presteren van alles wat er op jou website gebeurt. Veel website willen weten op welke pagina een bezoeker de website verlaat. Als dit een bedankpagina of de pagina na een bestelling is dan is dat logisch, maar is het een productpagina dan kun je, je als website afvragen of deze pagina wel goed is ingericht. Om gebruik te maken van Google analytics is het noodzakelijk dat je een account aanmaakt, doe dit vanuit je website die je wil monitoren.

Begrippen
De volgende begrippen kunnen van toepassing zijn bij het inzetten van Google Analytics (WordPress Lounge, 2016). 
Bezoekers: wie bezoekt er jou website? Hoe vaak wordt jou website bezocht? Bezoekers zijn alle bezoekers die jou site bezoeken. Een bezoeker die vaker jou website bezoekt wordt elk bezoek apart geregistreerd. Unieke bezoekers daar in tegen zijn uniek, dat betekend dat elke unieke bezoeker een ander persoon is. Heeft een persoon dus meerder keren jou website bezocht dan wordt deze geregistreerd al 1 unieke bezoeker, maar als meerdere bezoekers.
Paginaweergaven: hoeveel pagina’s kijkt een bezoeker gemiddeld.
Gemiddelde tijd: Hoe lang is een bezoeker op een pagina gebleven?
Bouncepercentage: iemand die op jou site terecht komt op een willekeurige pagina en direct weer weg klikt. Deze bezoeker klikt dus niet verder op jou website.

Conversie
Conversie is het sturen op een actie die voor de organisatie van belang is (marketingtermen, 2016). Om te weten hoe hoog je conversie is moet de conversie meetbaar zijn. Bij een webshop is het bijvoorbeeld van belang dat er een aankoop wordt gedaan, dit wordt dan gezien als conversie. Maar ook het aanmelden op de nieuwsbrief of het aanvragen van een brochure kan gezien worden als conversie.

Wil jij als organisatie meer te weten komen over Google Analytics of wil jij starten met Google Analytics dan is dit webinar zeker een aanrader. Er wordt stap voor stap doorlopen hoe je Google Analytics het beste kunt gebruiken.

Bronnen:

  1. Nienke Hepkema, Google Analytics webinar, 5-11-15: http://www.eduvision.nl/film/google-analytics-webinar
  2. WordPress Lounge, Begrippen Google Analytics: http://www.wplounge.nl/begrippen/google-analytics/ (geraadpleegd op 12-1-16)
  3. Marketingtermen, Begrip Conversie: http://www.marketingtermen.nl/begrip/conversie (geraadpleegd op 12-1-16)
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s