Adverteren op Google met Adwords

Om in contact te komen met potentiële klanten kan er gekozen worden om te adverteren op Google. Dit kan door middel van Google Adwords. Om meer te weten te komen over Adwords, ben ik een webinar gaan volgen over dit onderwerp. Op 29 oktober 2015 werd dit webinar aangeboden op Eduvision. Arjan Burger was de spreker tijdens dit webinar. 

Wat is Google Adwords?
Google Adwords programma van Google waarin jou advertentie gepromoot kan worden waardoor het uiteindelijk in een lijst komt met betaalde advertenties, ook wel SEA genoemd (Tonny Loorbach, 2010). SEA is het tegenovergestelde van SEO, SEA zijn dus betaalde advertenties en SEO zijn organische advertenties die naar voren komen door het optimaliseren van je content. Het adverteren in Google Adwords gebeurt op basis van keywords oftewel zoekwoorden. Keywords zijn woorden die een bezoeker in typt in een zoekmachine. Als een bezoeker de keywords in typt waar jij op hebt geadverteerd dan komt jou advertentie naar boven in de zoekresulaten. In onderstaande afbeelding zijn SEA advertenties rood omlijst en SEO advertenties blauw.

Naamloos.png

Zoekwoordenonderzoek
Om te kunnen adverteren op de juiste keywords, moet er een zoekwoordenonderzoek worden gedaan (Arjan Burger). Het is hierbij belangrijk dat relevante zoekwoorden voor jou product of dienst op papier worden gezet. Denk hierbij ook aan synoniemen, misspelling, vaktaal, plaatsen en doelen. Door middel van de Google Adwords Keyword Planner, kan er gekeken worden welke keywords vaak gezocht worden en hoe hoog de concurrentie daar op is. Aan de hand van frequentie en concurrentie wordt de prijs per klik weergegeven. Als de concurrentie hoog is, zal er ook meer betaald moeten worden om boven aan in de SEA advertenties naar boven te komen. Door bedrijven kan er een vast dagbudget worden ingesteld zodat er nooit te veel wordt uitgegeven aan SEA. Als dit budget op is dan wordt er automatisch niet meer geadverteerd via SEA.

Koppelen aan Google analytics
Om de resultaten te meten die afkomstig zijn uit SEA is het van belang dat de Google Adwords account wordt gekoppeld aan Google Analytics (Michel Tel, 2016). Via Google Analytics kan dan gemeten worden wat het resultaat is van jou SEA campagne. Als een campagne dan een groot succes is kan er voor gekozen worden om nog meer te gaan adverteren, maar als het tegenvalt kan er gekeken worden of er op andere woorden geadverteerd moet worden of misschien zelfs wel de gehele SEA campagne te laten stoppen.

Bronnen:

  1. Tonny Loorbach, Google Adwords, 26-8-10: https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/google-adwords/ (geraadpleegd op 12-1-16)
  2. Arjan Burger, Webinar Google Adwords, 29-10-15: http://www.eduvision.nl/film/google-adwords-webinar
  3. Michel Tel, Google Adwords koppelen aan Google Analytics: http://www.micheltel.nl/google-adwords-koppelen-aan-google-analytics (geraadpleegd op 12-1-16)

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s