Tagged, meet new people!

Het in 2004 opgericht Tagged.com wordt in Amerika steeds populairder. Tagged.com begon als een interactief sociaal experiment voor gebruikers tussen de 13 en 19 jaar oud. Het netwerk wat Tagged.com aanbood was net iets anders dan anders sociale netwerken zoals Facebook en MySpace. 

Het doel van Tagged.com?
Tagged.com (Nathan Chandler, 2009) was bedacht om de gebruikers in een korte tijd nieuwe mensen te laten ontmoeten die dezelfde interesses hebben als zij zelf. Op het begin was Tagged.com alleen online voor de leeftijdsgroep 13 tot 19 jaar. Maar in 2006 gooiden zij de deuren open voor alle leeftijdsgroepen zodat de gebruikersaantallen zouden toenemen. Een aantal jaar later was het grootste deel van de gebruikers 21 jaar oud en hadden zij gebruikers aanmeldingen van mensen tussen de 18 en 44 jaar oud.

In eerste instantie was Tagged.com de wereld in gebracht voor het online leren kennen van nieuwe mensen en daarna offline ontmoeten. Tagged.com wilde er voor zorgen dat mensen op zoek gingen naar nieuwe vrienden of een nieuwe liefde. Dit moest gebeuren op basis van gedeelde interesses, hobby’s en dergelijken.

Gebruikersaantallen
In 2008 had Tagged.com een groep fanatieke gebruikers die maandelijks actief waren, deze groep bestond uit 10 miljoen gebruikers. Deze gebruikers gezamenlijk zorgden voor 100 miljoen maandelijks nieuwe verbindingen.

Verschil tussen Facebook & Tagged.com
Als je de CEO van Tagged.com (Sam Laird, 2012) moet geloven is er een heel groot verschil tussen Tagged.com en Facebook. Bij Facebook gaat het er om, om je bestaande contacten te onderhouden. Er komen weinig nieuwe contacten bij en als er een nieuwe connectie is dan is deze persoon al bekend bij jou. Tagged.com doet dit anders, zij willen dat je juiste nieuwe mensen leert kennen die je nog niet eerder gezien of gesproken hebt. Hierdoor kun je, je vrienden netwerk uitbouwen en mensen leren kennen die dezelfde interesses hebben als jou.

If(we)
Na een aantal jaar, stijgen de gebruikersaantallen van Tagged.com niet meer (Douglas MacMillan, 2014). Volgens de CEO is het tijd voor iets nieuws. Iets nieuws betekend ook een nieuwe naam, If(we). Volgens de CEO is het gebruikelijk om in de technologie wereld vaak te veranderen. De consumenten willen namelijk steeds iets anders en het is de noodzaak om daar op in te spelen. De meeste ideeën die nu succesvol zijn, zijn begonnen als mislukking. Het is dan de taak om snel te handelen en een nieuw pad te gaan bewandelen. Het nieuwe bedrijf If(We) staat dan ook voor de vele mogelijkheden (if) en het bevorderen van sociale contacten (we). Het nieuwe bedrijf zal zich bezighouden met het bouwen van nieuwe sociale platforms.

Bronnen:
1. Chandler, Nathan.  “How Tagged Works”  14 July 2009.  HowStuffWorks.com. http://computer.howstuffworks.com/internet/social-networking/networks/tagged.htm (geraadpleegd op 30-10-2015)

2. Sam Laird (2012), What’s America’s most engaging social network? : http://mashable.com/2012/05/06/tagged-most-engaging/#8qLUD7Ic3aqf (geraadpleegd op 30-10-2015)

3. Douglas MacMillan (2014), Social Network Tagged Rebrands as an App Incubator : http://blogs.wsj.com/digits/2014/10/16/struggling-social-network-tagged-rebrands-as-an-app-incubator/ (geraadpleegd op 30-10-2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s