Qzone? #2 social media netwerk ter wereld

Het heeft meer dan 629 miljoen gebruikers maar toch heeft bijna niemand er ooit van gehoord (dutch cowboys, 2015). Nou dat kan kloppen, want Qzone is een gigantische Chinese netwerksite en dus niet toegankelijk voor ons als Nederlanders. Qzone (Sabrina, 2013) bestaat al sinds 2005 en is bedoeld voor gebruikers die willen bloggen, muziek willen luisteren, foto’s willen delen en hun agenda bij willen houden. 

Wat maakt Qzone uniek?
Aller eerst natuurlijk het aantal gebruikers terwijl het nog zo onbekend is. Qzone heeft nog maar de helft van de gebruikers van Facebook maar toch zijn zij nummer 2 van meest gebruikte social media platforms. Dit komt met name doordat bij Qzone iedere pagina uniek is. Elke gebruiker van Qzone kan zijn of haar pagina helemaal maken zoals hij of zij die wil hebben. Hierdoor is elke pagina uniek en zijn er geen dubbele pagina’s te vinden. Als je dat vergelijkt met Facebook, bij Facebook heeft iedereen dezelfde pagina die alleen veranderd kan worden door een profielfoto of omslagfoto.

QQ Messenger
Ook Qzone heeft net als Facebook een eigen messenger (Arnout de Vries), genaamd QQ messenger. QQ heeft iets weg van MSN wat ik vroeger zelf als kind gebruikte om met mijn vrienden te praten. In China is het zelfs zo erg dat deze QQ messenger voor sommige jongeren belangrijker is dan het hebben van een eigen mobiele telefoonnummer. In tegenstelling tot Facebook zijn de Qzone diensten alleen tegen betaling te gebruiken. Qzone wordt door de Chinese autoriteiten goed in de gaten gehouden. Mensen die zich anders voor doen of zich niet aan de regels houden worden door de cyberpolitie aangesproken.

Qzone pagina

Qzone & bedrijven?
Omdat Qzone voor Chinese gebruikers is, is het als Nederlands bedrijf niet erg handig om een Qzone pagina aan te maken (Maxime in ‘t Groen, 2014). Echter als Chinees bedrijf kan het wel veel voordelen bieden. Een bedrijfspagina op Qzone kan er voorzorgen dat jij je als bedrijf onderscheid van de concurrentie en een mogelijkheid tot het onderhouden van contact met je klanten.  Qzone is onderdeel van Tencent, Tencent beschikt dan ook over vele gegevens van haar gebruikers waardoor gericht adverteren mogelijk wordt gemaakt. Dit lijkt dan ook op het adverteren via Facebook wat wij hier in Nederland kennen.

Bronnen:
1. Dutch Cowboys (2015), De tien grootste sociale netwerken ter wereld : http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/de-tien-grootste-sociale-netwerken-ter-wereld (geraadpleegd op 30-10-2015)

2. Sabrina (2013), The Story of china’s biggest social network: Qzone : http://www.chinainternetwatch.com/3346/tencent-qzone/ (geraadpleegd op 30-10-2015)

3. Arnout de Vries (2013), Qzone & Qype : http://socialmediadna.nl/qzone/ (geraadpleegd op 30-10-2015)

4. Maxime in ‘t groen (2014), Is het Chinese Qzone interessant voor bedrijven? : https://maximeintgroen.wordpress.com/2014/03/24/qzone-wat-qzone/ (geraadpleegd op 30-10-2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s