Punten verdienen met “inchecken”

Nederlanders houden van sparen, acties, korting en gratis producten. Daarom is Foursquare (Dutch Cowboys, 2015) echt iets voor Nederlanders. Het is 2009 opgerichte sociale netwerk heeft momenteel meer van 10 miljoen leden wereldwijd waarvan ongeveer 100.000 Nederlanders zijn (Danny Oosterveer, 2015).

Het idee achter Foursquare?
Met Foursquare kun jij als gebruiker aan je vrienden laten zien waar je bent door middel van “inchecken” op jou locatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van jou GPS signaal en kun je aan jou vrienden vertellen wat je aan het doen bent en wat je ergens van vindt. Deze “check-in” kun je met jou vrienden delen op andere sociale media zoals Twitter en Facebook. Met het “inchecken” op verschillende locaties kun je punten verzamelen en badges verdienen.

Hieronder zie je een filmpje van hoe Foursquare werkt!

Foursquare ook geschikt voor kleinere bedrijven
Doordat iedereen locaties toe kan voegen aan de kaart van Foursquare kunnen kleine bedrijven zich ook bekend maken op Foursquare (Dot Solutions, 2015). Als iemand “incheckt” op een locatie krijgt deze persoon meldingen van wat er in de buurt allemaal te zien en te doen is. Dus als jij als klein bedrijf zorgt dat jou melding gezien wordt dan kan dit er voor zorgen dat er meer klanten langs komen. Het gebruiken van Foursquare als bedrijf kan zorgen voor gratis naamsbekendheid als jou klanten tevreden zijn over jou product, dienst of service.

Acties met “inchecken”
In Amerika is Foursquare een stuk populairder dan in Nederland. Omdat het zoveel gebruikt wordt, kunnen er ook leuke acties aan worden gekoppeld. Zo kun je bijvoorbeeld bij een aantal “check-ins” gratis producten krijgen of kunnen er producten worden gespaard. Persoonlijk denk ik dat Nederlanders erg gevoelig zijn voor dit soort acties, als er iets gratis te halen valt doen wij al gauw mee. Dus voor bedrijven in Nederland zou het een goed idee zijn om te starten met Foursquare.

Swarm & Foursquare
Cover artNa een aantal jaren Foursquare nam het aantal gebruikers af (Dutch Cowboys, 2014). Na onderzoek bleek dat de app voor twee verschillende doeleinden gebruikt werd namelijk, als sociale app (zien waar je vrienden zijn) en als ontdekkings app. Om
Foursquare toch op de markt te houden is besloten om deze twee doeleinden te splitsen in twee verschillende apps. Foursquare blijft en Swarm komt er bij. Foursquare wordt vanaf dat
moment gebruikt om plaatsen te ontdekken. En Swarm is er om de competitie aan te gaan met je vrienden, wie waar het meeste geweest is en om badges te verdienen. Met deze twee apps willen de makers beide doelgroepen bedienen en er voor zorgen dat ze worden voorzien in je juist behoeftes.

Bronnen:
1. Dutch Cowboys (2015), Foursquare : http://www.dutchcowboys.nl/foursquare (geraadpleegd op 30-10-2015)

2. Danny Oosterveer (2015), Social media in Nederland 2015 : http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2015-jongeren-haken-af-op-facebook (geraadpleegd op 30-10-2015)

3. Dot Solutions (2015), Foursquare wat is dat en wat kan je er mee? :  http://www.dotsolutions.nl/nieuws/foursquare-wat-is-dat-en-wat-kan-je-er-mee (geraadpleegd op 30-10-2015)

4. Dutch Cowboys (2014), Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm :  http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/31562 (geraadpleegd op 30-10-2015)

Leave a comment