Vine, de twitterbaby!

In 2013 is er een nieuw social media platform geboren, namelijk Vine. Een dochterbedrijf van Twitter, vandaar Twitterbaby. De doel van Vine is het creëren van video’s en deze te delen via het sociale netwerk. De eerste maanden was het dan ook een groot succes wat heeft geleid tot 13 miljoen gebruikers in de eerste 5 maanden. 

Wat is Vine?
Vine wil de creativiteit in de mens naar boven halen (Danielle Teunis, 2013). Door middel van het maken van een video van maximaal 6 seconden. Hierdoor kun je het vergelijken met het vertellen van een verhaal in slechts 140 tekens, wat Twitter doet. Doordat de video’s zo kort mogen zijn zorgt het voor creatieve en originele ideeën. Een ander kenmerk waarmee Vine zich probeert te onderscheiden van de concurrentie is, loopen. Loopen is het steeds weer herhalen van het filmpje. Een voordeel van Vine kan zijn dat het gemakkelijk te posten is op sociale media. Na het maken van een filmpje kun je met een druk op de knop je video op Twitter of Facebook plaatsen.

Concurrentie voor Vine
Een paar maanden na het opstarten van Vine kwam de eerste concurrentie (Soufia Zahri, 2013) in beeld, Instagram. Op het eerste gezicht lijkt het geen concurrent omdat het hier om foto’s gaat maar Instagram speelde in op de behoefte van haar consument en kwam met de mogelijkheid om video’s te uploaden. Het grootste verschil tussen Instagram en Vine is tijdsduur van een video. Bij Instagram kunnen er video’s worden geupload van 15 seconden waar het bij Vine slechts 6 seconden bedraagt. Instagram werd wel meteen een grote concurrent van Vine omdat Instagram natuurlijk al langer op de markt was waardoor het al miljoenen gebruikers had die de bestaande app reeds in hun bezit hadden.

Vine inzetten als marketing tool?
Op dit moment wordt Vine door verschillende bedrijven al gebruikt als marketing instrument. Met name bedrijven uit Amerika werken graag met Vine, in Nederland zijn er nog weinig bedrijven te vinden die een video hebben gemaakt met Vine. Omdat Vine gebruik maakt van bewegende beelden wordt de kijker nieuwsgierig en kan de gebruiker nieuwsgierig zijn naar meer. Uit onderzoek van Unruly is gebleken dat branded Vine-video’s 4 keer zo vaak worden gedeeld via sociale media van normale brand video’s.

Vine kan op verschillende manieren worden ingezet bijvoorbeeld, bij het lanceren van een film, promotie van een boek, recept uitleg of als moodboard voor een collectie. Al deze voorbeelden komen uit de praktijk waarbij Vine is ingezet als marketing tool. Hieronder een aantal voorbeelden:

Bronnen:
1. Danielle Teunis (2013), Vine: een ‘wat & hoe’ voor bedrijven : http://www.marketingfacts.nl/berichten/vine-een-wat-hoe-voor-bedrijven (geraadpleegd op 29-10-2015)
2. Soufia Zahri (2013), Vine vs. Instagram: welke moet je inzetten als marketinginstrument? : http://www.marketingfacts.nl/berichten/vine-vs-instagram-welke-moet-je-inzetten-als-marketinginstrument (geraadpleegd op 29-10-2015)
3. Vine.co (2015) :  https://vine.co/ (geraadpleegd op 29-10-2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s