Snapchat marketing! Iets voor jou bedrijf?

Snapchat wordt steeds populairder (Breakoutmarketing.nl, 2015). Een groot deel van de bevolking wereldwijd maakt gebruik van deze App. Wereldwijd is de App al meer dan 200 miljoen keer gedownload (hoewerktsnapchat.nl, 2015). Het doel van Snapchat is het kort laten zien van een foto of filmpje met een maximum van 10 seconden. Iedereen die Snapchat op zijn of haar telefoon heeft staan kan een foto of filmpje doorsturen naar zijn vrienden. Na maximaal 10 seconden is de foto/video weg en kan het niet meer bekeken worden. Op deze manier hebben gebruikers onderling kort contact en kunnen zij door middel van een nieuwe foto of video op elkaar reageren.

Snapchat en mijn eigen ervaring
Zelf ben ik ook fanatiek gebruiker van Snapchat. Het is leuk om te zien wat mensen dagelijks bezig houdt. Het fijne aan Snapchat is dat je met mensen voor korte tijd kunt communiceren en dat je zelf kunt kiezen met wie je wel en niet communiceert. Zo kun je uren lang grappige foto’s op en neer sturen met je beste vriendin zonder dat iemand anders het weet. Bijvoorbeeld, gisteren was ik bij een concert van Marco Borsato Symphonica in Rosso. Dan vindt ik het leuk om foto’s en video’s te delen met mijn vrienden zodat zij kunnen zien hoe leuk het concert is.

“Mijn verhaal”
Om Snapchat uit te breiden hebben zij een nieuwe optie toegevoegd, namelijk “mijn verhaal”. Met deze optie kan iemand voor de tijd van 24 uur een foto/video laten zien aan zijn of haar vrienden. Deze foto/video kan ook meerdere keren bekeken worden. Met “mijn verhaal” kan iemand laten zien wat hij of zij die dag heeft gedaan en wil delen met zijn vrienden.

Snapchat en zakelijk gebruik
Steeds meer bedrijven zien in dat Snapchat (Laura Arends, 2015) ook op een zakelijke manier gebruikt kan worden. Zo kun je als bedrijf je eigen “mijn verhaal” genereren. Hierbij kun je bijvoorbeeld de dagelijkse gang van zaken aan de consumenten laten zien maar ook bijvoorbeeld een nieuwe collectie. Omdat er ook gebruik gemaakt kan worden van korte stukken tekst, is het voor bedrijven ideaal om door middel van foto’s en video’s de consument op de hoogte te houden van hun bedrijf. Snapchat is een goed social media kanaal voor bedrijven omdat de consument steeds vaker alleen maar plaatjes kijkt. Men wil geen grote lappen tekst meer lezen voordat zij een product gaan kopen. Echter is het voor bedrijven van belang dat de doelgroep van het product wel te vinden is op Snapchat. Op dit moment is de grootste groep tussen de 18 en 34 jaar en voornamelijk vrouwen. Het is dus noodzakelijk om je doelgroep goed in kaart te hebben voordat er begonnen wordt met Snapchat. En daarna zal er aan jou doelgroep duidelijk gemaakt moeten worden dat jij als bedrijf gebruik maakt van Snapchat en dat jullie een connectie moeten worden. Al met al een goedkope manier van reclame maken, echter gaat er wel veel tijd in zitten om de juiste connectie te maken. En past jou bedrijf wel bij Snapchat?

snapchat-voor-merken-36-638

Bronnen:
1. Opkomende social media met marketing mogelijkheden (2015) : http://www.breakoutmarketing.nl/opkomende-social-media-met-marketing-mogelijkheden/ (geraadpleegd op 29-10-2015)
2. Hoe werkt Snapchat? (2015) : http://www.hoewerktsnapchat.nl/ (geraadpleegd op 29-10-2015)
3. Laura Arends (2015), Snapchat waarom en hoe zet je dit zakelijk in? : http://www.42bis.nl/2015/02/snapchat-waarom-en-hoe-zet-je-dit-zakelijk/ (geraadpleegd op 29-10-2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s