Hello Ello! Een privacyvriendelijk social media platform

Ello.co (Thijs Hofmans, 2014) is een social media netwerk wat het beste omschreven kan worden als een combinatie van Facebook, Twitter en Tumblr. De bedoeling van Ello is het posten van korte berichten die op de tijdlijn van je vrienden/volgers te zien zijn. Het nieuwe social media netwerk is zo populair geworden omdat het erg vriendelijk is op het gebied van privacy. Jou gebruikersgegevens worden niet doorverkocht aan derde partijen en er worden geen advertenties vertoont op de site. Hierdoor vinden veel gebruikers het een fijn netwerk om mee te werken.

Door het vertrouwen wat Ello genereert zorgt het voor meer gebruikers (ello.co, 2015). De gebruikers van sociale media zijn zich er steeds meer van bewust wat er kan gebeuren met de gegevens die op sociale media te vinden zijn. Steeds meer persoonlijke pagina’s zijn dan ook afgeschermd voor de buitenwereld en alleen zichtbaar voor vrienden of volgers. Bij Ello werkt dit anders, bij Ello is er niks openbaar, zelfs niet voor Ello zelf. Alle berichten op Ello zijn versleuteld waardoor Ello zelf niet kan zien wat iemand op zijn of haar netwerk post. Ello vindt het dan ook van groot belang dat de data van haar gebruikers wordt beschermd en het gehele platform is opgebouwd uit vertrouwen.

Schermafdruk 2015-10-29 13.59.53

Hoe kan Ello blijven bestaan?
Ello heeft een andere strategie dan bestaande sociale media platformen (Dutchcowboys.nl, 2014). Facebook wil bijvoorbeeld zoveel mogelijk geld verdienen, dat doen zij met name door middel van het verkopen van gebruikersgegevens en het laten zien van advertenties. Ello heeft een manifest opgericht waarin zij zweren nooit advertenties te tonen op hun platform en ook nooit gebruikersgegevens door zullen verkopen. Maar hoe kan Ello dan blijven bestaan? Ello wil beginnen met het op de markt brengen van betaalde opties die je toe kunt voegen aan je gratis account. Hierdoor willen zij inkomsten gaan genereren in plaats van door het verkopen van advertentie ruimte. Volgens designer en oprichter Paul Budnitz, werkt het concept en ontvangen zij per uur een paar duizend nieuwe aanmeldingen.

Bronnen:
1. Thijs Hofman (2014), Wat is Ello en 4 andere vragen over het populair sociale netwerk : http://www.pcmweb.nl/nieuws/wat-ello-en-4-andere-vragen-over-het-populaire-sociale-netwerk.html (geraadpleegd op 29-10-2015)
2. Ello.co (2015), Wat is ello? : https://ello.co/wtf/about/what-is-ello/ (geraadpleegd op 29-10-2015)
3. Ello.co (2015), Manifeso :  https://ello.co/manifesto (geraadpleegd op 29-10-2015)
4. Dutch Cowboys (2014), Ello een nieuw snel groeiend en invite only social network : http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/ello-een-nieuw-snel-groeiend-en-invite-only-social-network (geraadpleegd op 29-10-2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s