Awereness? Hoe creëer je dat voor een saai product?

Veel producten zijn te saai voor woorden en dat maakt de verkoop erg lastig. Hoe maak je een aansprakelijkheidsverzekering of een overlijdensrisicoverzekering nou eigenlijk interessant? Om deze producten aan de man te brengen zal er bekendheid moeten worden gecreëerd. 

Zwitserleven (marketingfacts, 2015) is een van die bedrijven die last heeft van het verkopen van deze moeilijke producten. Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen juist die saaie verzekering gaan afsluiten? Of dat ze er überhaupt informatie over gaan zoeken? Iedereen in de zakenwereld probeert zijn of haar product aan de man te brengen. Dagelijks worden wij dan ook overspoelt met reclames op televisie, radio, online en in kranten. Een consument ziet gemiddeld ongeveer 377 reclame uitingen per dag. Maar hoe spring jij er als bedrijf met je saaie product tussenuit? Ik als consument zap op televisie of op de radio altijd weg, reclames zijn maar saai om naar de kijken. Het is dus van belang dat bedrijven, dit soort mensen als “ik” weten te boeien zodat ik wel blijven kijken en luisteren.

Hoe gaan bedrijven de consument boeien?

Het geheim (outdo, 2015)  ligt hierbij bij de consument. Bij het maken van reclame moet je niet vanuit jezelf denken maar vanuit de ogen van de consument, de mensen die jij wil bereiken met jou product. Vraag naar de mening van de consument en verwerk dit in jou reclame, hierdoor is het voor hen veel aantrekkelijker om te blijven kijken. Betrek jij jou klanten niet bij je reclame uitingen dan ben je ze kwijt en zullen zij nooit geïnteresseerd raken in jou product. Dat is als geld over de balk gooien.

Zwitserleven, heeft een top idee! 

Even terugkomend op Zwitserleven, zij hebben nu een top campagne over een super saai product. De campagne zet consumenten aan het denken. Zelfs ik ging nadenken over mijn eigen bucketlist, wat zou ik nog graag willen doen voordat ik dood ga? Na lang denken kwam ik tot mijn top 3:

  1. Een reis maken naar New Zeeland, Australië en Azië.
  2. Sprookjesbruiloft in het buitenland met mijn droomprins.
  3. Mijn eigen bedrijfje beginnen op het gebied van marketing

Het doel wat zij met de reclame wilde bereiken is het creëren van awerness en het aangaan van een conversatie met de consument. De campagne die Zwitserleven heeft opgezet gaat over de bucketlist. Iedereen heeft wel een aantal dingen die hij of zij wil doen voordat ze dood gaan. Door het delen van jou top 3 uit jou bucketlist, kon je kans maken op het afstrepen van 1 punt van jou bucketlist. Om meer informatie te verkrijgen werd de consument doorverwezen naar de pagina van de overlijdensrisicoverzekering van Zwitserleven. Hierop stond de informatie van de actie maar misschien nog belangrijker ook informatie over de verzekering.

Het resultaat van de campagne was enorm. In een korte tijd waren er meer dan duizend inzendingen voor de bucketlist top 3. Daarnaast is er een groei gecreëerd van 11 procent op online premie berekeningen voor de overlijdensrisicoverzekering

Bronnen:
1. Outdo (2015), Opvallen met reclame voor een saai product : http://outdo.nl/opvallen-met-reclame-voor-een-saai-product/ (geraadpleegd op 16-9-2015)

2. Sebastiaan Nagel (2015), Twitter case: hoe creëer je online awareness voor een doodsaai product? : http://www.marketingfacts.nl/berichten/twitter-case-hoe-creeer-je-online-awareness-voor-een-doodsaai-product  (geraadpleegd op 16-9-2015)

3. Zwitserleven (2015), Overlijdensrisicoverzekering : http://www.zwitserleven.nl/overlijdensrisicoverzekering (geraadpleegd op 16-9-2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s